About peacecamp 2005:
Wenn du einen Fremden triffst, sprich mit ihm
Ein Hadassah-Austria Projekt unterstützt von der Europäischen Gemeinschaft, dem Bundesministerium für Bildung, Wissenschaft und Kunst und der Karl Kahane Stiftung
Wenn du einen Fremden triffst, sprich mit ihm
Ein Hadassah-Austria Projekt unterstützt von der Europäischen Gemeinschaft, dem Bundesministerium für Bildung, Wissenschaft und Kunst und der Karl Kahane Stiftung
From 6. bis zum 15. Juli 2005 fand im Kärntner Ort Rechbergdas dritte peacecamp statt: diesmal vier Gruppen mit insgesamt 36 Jugendlichen - arabische und jüdische Israelis, Österreicher und Slowenen. Zehn Tage lang beschäftigten sich diese mit Fragen ihrer persönlichen und nationalen Abstammung, Zugehörigkeit und Identität und lernten die unterschiedlichen kulturellen, religiösen und nationalen Merkmale aller beteiligten Gruppen kennen. Schwerpunkte des peacecamps waren die noch vor der Anreise erarbeiteten und in einem "Family Album" erfassten Familien- und persönlichen Lebensgeschichten der Teilnehmer, die szenisch dargestellten Charakteristika der jeweiligen Kultur, Religion und Geschichte jeder Gruppe sowie tägliche Gesprächsrunden zu Themen der persönlichen Einstellungen, Empfindungen und Gedanken der jungen TeilnehmerInnen im Rahmen einer psychoanalytischen Großgruppe.Auch die erwachsenen TeilnehmerInnen, zwei begleitende PädagogInnen pro Gruppe und vier Künstlerinnen, hatten Gelegenheit, im Rahmen täglich stattfindender, von einem Gruppenanalytiker geleiteten Gesprächsrunden ihre jeweiligen Gefühle und Einstellungen einer kritischen Prüfung zu unterziehen.
Schließlich boten gemeinsame kreative Tätigkeiten - Portrait-Zeichnen, Malen, Basteln, Tanzen, Musizieren sowie spannende sportliche Bewerbe - zahlreiche Gelegenheiten, mit Angehörigen der eigenen, aber auch der anderen, "fremden", Gruppen zu kooperieren und sich gemeinsam mit sehr unterschiedlichen Anderen diversen Aufgaben und Aktivitäten zu stellen. Besonders interessant waren Diskussionen über Religion und die damit verbundenen unterschiedlichen Lebensformen und Traditionen. Die Frage, ob es für jede der monotheistischen Religionen einen eigenen Gott oder eben nur einen einzigen Gott für alle Menschen gäbe, beschäftigte die Jugendlichen ebenso, wie die Frage, ob es zulässig sei, religiöse Glaubensgrundsätze zu hinterfragen. "Wer hat die Bibel, den Koran geschrieben, und wie kann man wissen, ob das, was in den Heiligen Schriften steht, wahr ist?" wurde arglos gefragt, und schon war man in ein Fettnäpfchen getreten und musste bei der streng gläubigen muslimischen Kollegin Abbitte leisten. "Darf man überhaupt fragen oder sagen, was man denkt?", wo Worte doch kränken und verletzten können, oder ist es besser, die eigene Einstellung hinter höflicher Zurückhaltung zu tarnen? "Deine Worte haben mich getötet!", empörte sich eine Teilnehmerin in sehr lebhafter Weise - muss man also zustimmen und schweigen, oder ist es zulässig, die von höflichem Quasi-Konsens geschaffene Distanz zugunsten der Offenlegung der wahren Gedanken und Gefühle aufzuheben, eine Konfrontation zu wagen und zu erleben, dass die Worte zwar gekränkt oder verärgert, jedoch nicht getötet haben, und dass die entstandenen Affekte und Gefühle ein besseres Verstehen und größere Nähe bewirken können? Ob und was diese Art, Fremden - auch unseren eigenen, fremden, ungeliebten und verpönten Ansichten und Gefühlen - zu begegnen, bewirkte, wird das Ergebnis einer Studie zeigen. Ein Forscher der Universität Wien hat das dritte peacecamp-Projekt begleitet und wird ermitteln, wie sich die Begegnung mit den Anderen, "Fremden", aber auch die Konfrontation mit den eigenen befremdenden oder uns entfremdeten Gefühlseinstellungen und Gedanken auf das Selbst- und Weltbild der am Projekt beteiligten jungen Menschen und auf ihre Empathie anderen Menschen und Gruppen gegenüber auswirkt.
Eine umfangreiche Dokumentation über peacecamp 2005 finden Sie unter http://peacecamptalks.blogger.de/
Evelyn Böhmer-Laufer
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Peacecamp 2005: If you meet a stranger, talk to him
A Hadassah-Austria Project supported by European Union, Bundesministerium für Bildung, Wissenschaft und Kunst and KKS
Evelyn Böhmer-Laufer
A Hadassah-Austria Project supported by European Union, Bundesministerium für Bildung, Wissenschaft und Kunst and KKS
Evelyn Böhmer-Laufer
Peacecamp 2005: identities unsolved? is a peace-building project at which 4 groups of adolescents of different cultural origin will explore aspects of their ethnic and personal identities. The adolescents come from regions which have had to cope and/or still cope with generations-old conflicts between the different ethnical groups who live there. One group from Austria, another from Slovenia as well as one Jewish-Israeli and one Arab-Israeli group will be part of the project. They will take part at adventurous and artistic activities in "culturally mixed teams" and discuss the ways in which they cope with these situations and interact with one another. Discussions around these activities will enable them to observe different modes of coping with shared problem situations, with creative tasks and/or with any conflicts which may arise in the course of their working together.
One focus of peacecamp will be talks and reflections about the various aspects of people's individual and group identities; before the camp, all participants will go through a preparation phase in their own home-countries, aimed at exploring aspects of their family's history - the cultural, social, religious and personal rites, habits and customs which are part of each family's or group's heritage. They will collect documents and put together a "Family Album" with which they will introduce themselves to one another on the camp and learn about the similarities and differences between groups, persons and cultures.
Under the guidance of four artists they will create/perform various creative acts which they will show/present to a larger public on the last day of the camp. All these will focus on the topic of people's identities. These activities will, as all others, be subjected to a "processing" during the days of the camp, to allow further explorations into the participant's individual, as well as group identities.
Group-discussions led by a group psychoanalyst will enable the young participants to explore the above topics more into depth, allowing to adress any prejudices or preconceptions about the respective "other" of each single group or person and to correct these in the face of the real encounter with the "real other".
Regular team-meetings led by a group psychoanalyst will allow the team to cope with their task of guiding this group of adolescents and to reach more awareness of the processes that will come up during the encounter.
Participants:
- 4 groups of 8-10 participants each, 15-17 years old, half girls, half boys : Slovenian, Austrian, Arab-Israelis, Jewish-Israelis
- 2 Adults group-leaders per group
- 4 artists
- 2 Psychoanalyst
An evaluation of the impact of this peace-building work with youth will follow.
concept and realisation:
Evelyn Böhmer-Laufer (Vienna)
Nili Gross (Israel)
One focus of peacecamp will be talks and reflections about the various aspects of people's individual and group identities; before the camp, all participants will go through a preparation phase in their own home-countries, aimed at exploring aspects of their family's history - the cultural, social, religious and personal rites, habits and customs which are part of each family's or group's heritage. They will collect documents and put together a "Family Album" with which they will introduce themselves to one another on the camp and learn about the similarities and differences between groups, persons and cultures.
Under the guidance of four artists they will create/perform various creative acts which they will show/present to a larger public on the last day of the camp. All these will focus on the topic of people's identities. These activities will, as all others, be subjected to a "processing" during the days of the camp, to allow further explorations into the participant's individual, as well as group identities.
Group-discussions led by a group psychoanalyst will enable the young participants to explore the above topics more into depth, allowing to adress any prejudices or preconceptions about the respective "other" of each single group or person and to correct these in the face of the real encounter with the "real other".
Regular team-meetings led by a group psychoanalyst will allow the team to cope with their task of guiding this group of adolescents and to reach more awareness of the processes that will come up during the encounter.
Participants:
- 4 groups of 8-10 participants each, 15-17 years old, half girls, half boys : Slovenian, Austrian, Arab-Israelis, Jewish-Israelis
- 2 Adults group-leaders per group
- 4 artists
- 2 Psychoanalyst
An evaluation of the impact of this peace-building work with youth will follow.
concept and realisation:
Evelyn Böhmer-Laufer (Vienna)
Nili Gross (Israel)
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peacecamp 3 (2005): If you meet a stranger, talk to him
A Hadassah-Austria project sponsored by the European Union, Bundesministerium für Bildung, Wissenschaft und Kunst and Karl Kahane Stiftung
A Hadassah-Austria project sponsored by the European Union, Bundesministerium für Bildung, Wissenschaft und Kunst and Karl Kahane Stiftung
A third peacecamp is being prepared, which is about to take place from july 6th to july 16th, 2005, at Rechberg, Carinthia.
Four groups of youth will take part, students from Slovenia and Austria, as well as Jewish and Arab youth from Israel.
A 10-days series of workshops in the midst of a magnificent landscape will follow an "identity-workshop" that each group will have participated in in their homeland, in which they will have explored aspects of their personal, cultural and religious roots and family traditions.
During the peacecamp in Austria in- and out-door activities as well as art-workshops will offer various ways to pursue the quest for each participant's and each group's personal and ethnic identity.
Psychoanalytic groups will enable students as well as adult participants to dig into their personal feelings and to discover attitudes, emotions and value-systems which may stand in the way to a better understanding of oneself and others.
Concept and realisation:
Evelyn Böhmer-Laufer (Vienna) and Nili Gross (Israel)
Four groups of youth will take part, students from Slovenia and Austria, as well as Jewish and Arab youth from Israel.
A 10-days series of workshops in the midst of a magnificent landscape will follow an "identity-workshop" that each group will have participated in in their homeland, in which they will have explored aspects of their personal, cultural and religious roots and family traditions.
During the peacecamp in Austria in- and out-door activities as well as art-workshops will offer various ways to pursue the quest for each participant's and each group's personal and ethnic identity.
Psychoanalytic groups will enable students as well as adult participants to dig into their personal feelings and to discover attitudes, emotions and value-systems which may stand in the way to a better understanding of oneself and others.
Concept and realisation:
Evelyn Böhmer-Laufer (Vienna) and Nili Gross (Israel)
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spring-peacecamp 2005: Identities unsolved?
Israel, 31. März - 7. April 2005
Evelyn Böhmer-Laufer
Israel, 31. März - 7. April 2005
Evelyn Böhmer-Laufer
Vom 31. März bis zum 7. April 2005 fand in Israel die zweite peacecamp-Runde statt.
27 Jugendliche aus drei verschiedenen Gruppen - jüdisch-israelische, arabisch-israelische und österreichische SchülerInnen aus Kärnten tourten 8 Tage lang durch Israel und besuchten die dort vertretenen Volksgruppen.
Die Reise begann im Süden des Landes, in der Wüste Negev, wo die Gruppe bei Beduinen zu Gast war und viel über deren Lebensformen und Bräuche, sowie über ihre schwierige Position als noch-nicht-ganz-seßhafte Volksgruppe inmitten des modernen Staates Israel lernen konnte. Ein einstündiger Karavannenzug auf dem Rücken von Kamelen,
eine politische Versammlung mit Festessen bei den Beduinen, der Besuch von zwei Kratern inmitten der zu dieser Jahreszeit blühenden Wüste, eine Fahrt mit der Seilbahn auf die Festung Massadah und ein Badeaufenthalt im Toten Meer boten Einblick in die Jahrtausend alte Geschichte Israels mit ihren auch heute noch eben so zahlreich vertretenen, vielfältigen und unterschiedlichen Kulturen.
Weiter ging es nach Jerusalem, tosender moderner Großstadt und religiösem Zentrum aller monotheistischen Religionen. Gemeinsam besuchten die Jugendlichen die großen religiösen Stätten - die Klagemauer, die Grabeskirche sowie den Tempelberg mit dem Felsendom und der Al Aksa Moschee
Das Aufsetzen einer "Kippah" (Käppchen) bei Betreten der jüdischen Gedenkstätten und Heiligtümer, das Ausziehen der Schuhe vor Betreten der heiligen Stätten des Islams, und das Verbot, beim Sitzen in der Grabeskirche die Beine übereinander zu schlagen war für die meisten - LehrerInnen wie SchülerInnen - gewöhnungsbedürftig und ein wenig unheimlich: wird man dem eigenen Glauben untreu, verletzt man die Loyalität zur eigenen Gruppe, wenn man sich beim Besuch im fremden Gotteshaus den dort geltenden Regeln unterwirft? Wo liegt die Grenze zwischen dem Respekt vor dem Anderen und der Überschreitung der eigenen religiösen Grundsätze? Wie kann man vermeiden, aus Unachtsamkeit oder Unwissen die religiösen Gefühle Anderer zu verletzen, wie verhält man sich als Fremder richtig und bleibt dabei doch auch sich selbst und den Grundsätzen und Regeln der eigenen Religion und Gruppe treu?
Ein gemeinsamer Besuch in der Holocaust-Gedenkstätte Yad Vashem schloss den Besuch Jerusalems ab ließ alle, Jugendliche und Erwachsene, nachdenklich und bestürzt zurück. Es war berührend zu sehen, wie Jugendliche einander umarmten und hielten, wie alle Augen sich mit Tränen füllten und die sonst zu allen Späßen aufgelegten Burschen und Mädchen plötzlich so ganz anders, so ernst und schweigsam wurden.
Weiter ging es nach Herzliah zu einer echten Wiener Jause beim Österreichischen Botschafter Dr. Kurt Hengl, wo sich nicht nur Ben mit seinem heiß ersehnten Apfelstrudel, aber auch wir Anderen mit feiner Sachertorte, Palatschinken und anderen Köstlichkeiten, serviert auf edlem Porzellan, satt essen durften. Frau Botschafter war angenehm überrascht über die guten Manieren ihrer jungen Gäste, hatte sie doch offenbar angesichts der ihr bevorstehenden Invasion von Jugendlichen in ihr Haus Schlimmeres befürchtet. Von seinen jungen Gästen aus Österreich erhielt Botschafter Hengl eine Zeichung, die Österreichs Versuch darstellt, Israeli und Palästinenser zusammenzuschweißen.
Die verbleibenden vier Tage und drei Nächte standen ganz im Zeichen der offensichtlich allen in Israel lebenden Volksgruppen gemeinsamen Gastfreundschaft: einen Tag und eine Nacht lang waren alle jüdisch-israelischen und österreichischen erwachsenen und jugendlichen "peacecampler" Gäste der arabisch-israelischen Stadt Kalanswa. Grüppchen von jeweils drei bis fünf Jugendlichen durften bei den arabisch-israelischen Familien übernachten und die dort herrschende Gastfreundschaft voll auskosten; nach dem Abendessen bei ihren jeweiligen arabischen Gastfamilien beschlossen die Jugendlichen, einen Teil des Abends doch noch gemeinsam als Gruppe zu verbringen und schlossen sich spontan im Hause eines der arabischen Mädchens zusammen. Die mitreisenden erwachsenen Begleitpersonen hingegen waren an diesem Abend Gast beim Direktor des Ibn-Sina- Gymnasiums, aus dem der Großteil der arabischen Schüler kam. Die nicht enden wollende Speisenfolge wurde nur durch die ebenso endlose Folge weiterer hinzu stoßender Gäste überboten, darunter der arabische Politiker Darausche, ehemaliger Abgeordneter der Knesset und Anführer der Demokratischen Arabischen Liste. Dieser beeindruckte mit einem Bericht über einen sich in ihm - und anderen Politikern, so etwa Premierminister Ariel Sharon - vollziehenden Gesinnungswandel hin zu einer größeren Bereitschaft, sich mit dem Anderen, dem "Feind", zu versöhnen. So sind in seiner neuen Partei, der Demokratischen Liste, Juden und Araber, Männer und Frauen, religiöse und säkulare Menschen anzutreffen, die sich alle - ungeachtet des ihnen von arabischer Seite entgegen blasenden Gegenwindes - auf den von Premierminister Sharon vorgeschlagenen neuen Friedenskurs einlassen wollen, ein Schritt, der, wie Herr Darausche uns glaubhaft machte, von einer tiefen und tief greifenden Veränderung der eigenen, wie auch Sharons politischen Überzeugungen zeuge und auf diese aufbaue.
Am nächsten Tag besuchten wir Herrn Darausche in Nazaret im Büro der von ihm angeführten Partei, der Demokratischen Liste , wo wir einige weitere Politiker kennen lernen durften und schließlich zu einem guten Mittagessen eingeladen wurden. Davor waren wir schon durch die Straßen Nazarets und den Shuk (den Markt) geschlendert, hatten die Verkündungskirche besucht, Souvenirs und köstliche orientalische Bäckereien, "Baklawa", eingekauft und das lebendige Treiben dieser christlich-arabischen Stadt miterlebt.
Auch die weiteren Tage waren wir Gäste und wurden als solche königlich behandelt: die Eltern eines israelischen Teilnehmers öffneten uns die Tür zu ihrem eben erst neu bezogenen Haus im nördlichen Galil, dem grünsten und blühendsten Teil Israels. Ein kurzer Spaziergang führte uns auf eine Anhöhe von der aus man das ganze Land vom Mittelmeer bis zum See Genezareth überblicken konnte, ehe wir - 35 Mann hoch - mit Schlafsäcken und Waschzeug bei unseren Gastgebern Einzug hielten: hier erwarte uns ein üppiges Abendessen, ehe wir uns mit unseren Schlafsäcken auf Betten, Matten und Matratzen zur Ruhe betten durften, um uns am nächsten Morgen nach einem ebenso üppigen Frühstück wieder auf den Weg zu machen. Dieser führte in den bei Natanya am Mittelmeer gelegenen Kibbuz Gaash, mit seiner Therme und weltweit bekanntem Thermalbad. Hier lebt Eilam, einer unserer jüdisch-israelischen Teilnehmer; seine Mutter hatte uns eingeladen, den letzten Abend, die letzte Nacht bei ihnen zu verbringen. Die Mütter von drei weiteren Teilnehmerinnen der jüdisch-israelischen Gruppe waren mit selbst gekochten Speisen nach Gaash gekommen so dass uns bei der Ankunft ein regelrechtes Buffet, bestehend aus vielen liebevoll bereiteten Speisen erwartete. Ein aus Kärnten stammendes, seit über zwanzig Jahren hier lebendes Kibbuzmitglied konnte die jungen Gäste aus Österreich in das Kibbuzleben einführen und viele ihrer Fragen in perfektem Deutsch beantworten.
Ein vorabendlicher Spaziergang zum Meer ließ uns gerade rechtzeitig am Strand ankommen, um Zeugen eines feuerroten Sonnenuntergangs zu werden - ein Naturereignis, das den Besuch in Israel zu einem würdigen Ausklang brachte.
Davor aber hatten die Jugendlichen am Vortag in Kalanswa einen ganz tägigen gruppenpsychoanalytischen Workshop absolviert, der ihnen Gelegenheit geboten hatte, die Erlebnisse und Eindrücke dieser so intensiven Woche zu diskutieren. Hier konnten die heftigen Emotionen, die im Laufe dieser Tage aufgekommen waren, endlich in Worte gefasst und besprochen werden; es war von Ungleichsein und Gleichsein von Gruppen, Völkern und Generationen die Rede und davon, wie junge Menschen die Welt erleben, wenn keine Brille von Vorurteilen ihnen die Sicht auf das Wesentliche verstellt, und sie die Welt mit eigenen Augen wahrnehmen können.
Von Liebe und Zuneigung war die Rede, so wie von der Suche nach Antworten auf Fragen, die seit jeher die Menschheit beschäftigen; und von der Notwendigkeit, es auszuhalten, wenn es keine Antwort gibt, weil die Antworten der Eltern eben die der Eltern sind, und es das Recht der Jugend ist, auf die Fragen, die sie beschäftigen, ihre eigenen Antworten zu finden.
Ein frühmorgentlicher tränenreicher Abschied am Flughafen Ben Gurion riß eine eng zusammengewachsen Gruppe und ein paar frisch Verliebte mit gebrochenen, aber vollen Herzen zurück. Es war allen sehr bewußt, dass sie etwas ganz Besonderes miteinander erlebt hatten und etwas Wichtiges in ihren Herzen mitnahmen: etwas, ihre Sicht von der Welt nachhaltig geprägt hatte und sie fortan begleiten würde.
27 Jugendliche aus drei verschiedenen Gruppen - jüdisch-israelische, arabisch-israelische und österreichische SchülerInnen aus Kärnten tourten 8 Tage lang durch Israel und besuchten die dort vertretenen Volksgruppen.
Die Reise begann im Süden des Landes, in der Wüste Negev, wo die Gruppe bei Beduinen zu Gast war und viel über deren Lebensformen und Bräuche, sowie über ihre schwierige Position als noch-nicht-ganz-seßhafte Volksgruppe inmitten des modernen Staates Israel lernen konnte. Ein einstündiger Karavannenzug auf dem Rücken von Kamelen,
eine politische Versammlung mit Festessen bei den Beduinen, der Besuch von zwei Kratern inmitten der zu dieser Jahreszeit blühenden Wüste, eine Fahrt mit der Seilbahn auf die Festung Massadah und ein Badeaufenthalt im Toten Meer boten Einblick in die Jahrtausend alte Geschichte Israels mit ihren auch heute noch eben so zahlreich vertretenen, vielfältigen und unterschiedlichen Kulturen.
Weiter ging es nach Jerusalem, tosender moderner Großstadt und religiösem Zentrum aller monotheistischen Religionen. Gemeinsam besuchten die Jugendlichen die großen religiösen Stätten - die Klagemauer, die Grabeskirche sowie den Tempelberg mit dem Felsendom und der Al Aksa Moschee
Das Aufsetzen einer "Kippah" (Käppchen) bei Betreten der jüdischen Gedenkstätten und Heiligtümer, das Ausziehen der Schuhe vor Betreten der heiligen Stätten des Islams, und das Verbot, beim Sitzen in der Grabeskirche die Beine übereinander zu schlagen war für die meisten - LehrerInnen wie SchülerInnen - gewöhnungsbedürftig und ein wenig unheimlich: wird man dem eigenen Glauben untreu, verletzt man die Loyalität zur eigenen Gruppe, wenn man sich beim Besuch im fremden Gotteshaus den dort geltenden Regeln unterwirft? Wo liegt die Grenze zwischen dem Respekt vor dem Anderen und der Überschreitung der eigenen religiösen Grundsätze? Wie kann man vermeiden, aus Unachtsamkeit oder Unwissen die religiösen Gefühle Anderer zu verletzen, wie verhält man sich als Fremder richtig und bleibt dabei doch auch sich selbst und den Grundsätzen und Regeln der eigenen Religion und Gruppe treu?
Ein gemeinsamer Besuch in der Holocaust-Gedenkstätte Yad Vashem schloss den Besuch Jerusalems ab ließ alle, Jugendliche und Erwachsene, nachdenklich und bestürzt zurück. Es war berührend zu sehen, wie Jugendliche einander umarmten und hielten, wie alle Augen sich mit Tränen füllten und die sonst zu allen Späßen aufgelegten Burschen und Mädchen plötzlich so ganz anders, so ernst und schweigsam wurden.
Weiter ging es nach Herzliah zu einer echten Wiener Jause beim Österreichischen Botschafter Dr. Kurt Hengl, wo sich nicht nur Ben mit seinem heiß ersehnten Apfelstrudel, aber auch wir Anderen mit feiner Sachertorte, Palatschinken und anderen Köstlichkeiten, serviert auf edlem Porzellan, satt essen durften. Frau Botschafter war angenehm überrascht über die guten Manieren ihrer jungen Gäste, hatte sie doch offenbar angesichts der ihr bevorstehenden Invasion von Jugendlichen in ihr Haus Schlimmeres befürchtet. Von seinen jungen Gästen aus Österreich erhielt Botschafter Hengl eine Zeichung, die Österreichs Versuch darstellt, Israeli und Palästinenser zusammenzuschweißen.
Die verbleibenden vier Tage und drei Nächte standen ganz im Zeichen der offensichtlich allen in Israel lebenden Volksgruppen gemeinsamen Gastfreundschaft: einen Tag und eine Nacht lang waren alle jüdisch-israelischen und österreichischen erwachsenen und jugendlichen "peacecampler" Gäste der arabisch-israelischen Stadt Kalanswa. Grüppchen von jeweils drei bis fünf Jugendlichen durften bei den arabisch-israelischen Familien übernachten und die dort herrschende Gastfreundschaft voll auskosten; nach dem Abendessen bei ihren jeweiligen arabischen Gastfamilien beschlossen die Jugendlichen, einen Teil des Abends doch noch gemeinsam als Gruppe zu verbringen und schlossen sich spontan im Hause eines der arabischen Mädchens zusammen. Die mitreisenden erwachsenen Begleitpersonen hingegen waren an diesem Abend Gast beim Direktor des Ibn-Sina- Gymnasiums, aus dem der Großteil der arabischen Schüler kam. Die nicht enden wollende Speisenfolge wurde nur durch die ebenso endlose Folge weiterer hinzu stoßender Gäste überboten, darunter der arabische Politiker Darausche, ehemaliger Abgeordneter der Knesset und Anführer der Demokratischen Arabischen Liste. Dieser beeindruckte mit einem Bericht über einen sich in ihm - und anderen Politikern, so etwa Premierminister Ariel Sharon - vollziehenden Gesinnungswandel hin zu einer größeren Bereitschaft, sich mit dem Anderen, dem "Feind", zu versöhnen. So sind in seiner neuen Partei, der Demokratischen Liste, Juden und Araber, Männer und Frauen, religiöse und säkulare Menschen anzutreffen, die sich alle - ungeachtet des ihnen von arabischer Seite entgegen blasenden Gegenwindes - auf den von Premierminister Sharon vorgeschlagenen neuen Friedenskurs einlassen wollen, ein Schritt, der, wie Herr Darausche uns glaubhaft machte, von einer tiefen und tief greifenden Veränderung der eigenen, wie auch Sharons politischen Überzeugungen zeuge und auf diese aufbaue.
Am nächsten Tag besuchten wir Herrn Darausche in Nazaret im Büro der von ihm angeführten Partei, der Demokratischen Liste , wo wir einige weitere Politiker kennen lernen durften und schließlich zu einem guten Mittagessen eingeladen wurden. Davor waren wir schon durch die Straßen Nazarets und den Shuk (den Markt) geschlendert, hatten die Verkündungskirche besucht, Souvenirs und köstliche orientalische Bäckereien, "Baklawa", eingekauft und das lebendige Treiben dieser christlich-arabischen Stadt miterlebt.
Auch die weiteren Tage waren wir Gäste und wurden als solche königlich behandelt: die Eltern eines israelischen Teilnehmers öffneten uns die Tür zu ihrem eben erst neu bezogenen Haus im nördlichen Galil, dem grünsten und blühendsten Teil Israels. Ein kurzer Spaziergang führte uns auf eine Anhöhe von der aus man das ganze Land vom Mittelmeer bis zum See Genezareth überblicken konnte, ehe wir - 35 Mann hoch - mit Schlafsäcken und Waschzeug bei unseren Gastgebern Einzug hielten: hier erwarte uns ein üppiges Abendessen, ehe wir uns mit unseren Schlafsäcken auf Betten, Matten und Matratzen zur Ruhe betten durften, um uns am nächsten Morgen nach einem ebenso üppigen Frühstück wieder auf den Weg zu machen. Dieser führte in den bei Natanya am Mittelmeer gelegenen Kibbuz Gaash, mit seiner Therme und weltweit bekanntem Thermalbad. Hier lebt Eilam, einer unserer jüdisch-israelischen Teilnehmer; seine Mutter hatte uns eingeladen, den letzten Abend, die letzte Nacht bei ihnen zu verbringen. Die Mütter von drei weiteren Teilnehmerinnen der jüdisch-israelischen Gruppe waren mit selbst gekochten Speisen nach Gaash gekommen so dass uns bei der Ankunft ein regelrechtes Buffet, bestehend aus vielen liebevoll bereiteten Speisen erwartete. Ein aus Kärnten stammendes, seit über zwanzig Jahren hier lebendes Kibbuzmitglied konnte die jungen Gäste aus Österreich in das Kibbuzleben einführen und viele ihrer Fragen in perfektem Deutsch beantworten.
Ein vorabendlicher Spaziergang zum Meer ließ uns gerade rechtzeitig am Strand ankommen, um Zeugen eines feuerroten Sonnenuntergangs zu werden - ein Naturereignis, das den Besuch in Israel zu einem würdigen Ausklang brachte.
Davor aber hatten die Jugendlichen am Vortag in Kalanswa einen ganz tägigen gruppenpsychoanalytischen Workshop absolviert, der ihnen Gelegenheit geboten hatte, die Erlebnisse und Eindrücke dieser so intensiven Woche zu diskutieren. Hier konnten die heftigen Emotionen, die im Laufe dieser Tage aufgekommen waren, endlich in Worte gefasst und besprochen werden; es war von Ungleichsein und Gleichsein von Gruppen, Völkern und Generationen die Rede und davon, wie junge Menschen die Welt erleben, wenn keine Brille von Vorurteilen ihnen die Sicht auf das Wesentliche verstellt, und sie die Welt mit eigenen Augen wahrnehmen können.
Von Liebe und Zuneigung war die Rede, so wie von der Suche nach Antworten auf Fragen, die seit jeher die Menschheit beschäftigen; und von der Notwendigkeit, es auszuhalten, wenn es keine Antwort gibt, weil die Antworten der Eltern eben die der Eltern sind, und es das Recht der Jugend ist, auf die Fragen, die sie beschäftigen, ihre eigenen Antworten zu finden.
Ein frühmorgentlicher tränenreicher Abschied am Flughafen Ben Gurion riß eine eng zusammengewachsen Gruppe und ein paar frisch Verliebte mit gebrochenen, aber vollen Herzen zurück. Es war allen sehr bewußt, dass sie etwas ganz Besonderes miteinander erlebt hatten und etwas Wichtiges in ihren Herzen mitnahmen: etwas, ihre Sicht von der Welt nachhaltig geprägt hatte und sie fortan begleiten würde.
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peacecamp 2005: oder:
Wenn du einen Fremden triffst, sprich mit ihm
Ein Hadassah Austria-Projekt unterstützt von der Europäischen Union, dem Bundesministerium für Kunst, Wissenschaft und Forschung und der Karl Kahane Stiftung
Evelyn Böhmer-Laufer
Wenn du einen Fremden triffst, sprich mit ihm
Ein Hadassah Austria-Projekt unterstützt von der Europäischen Union, dem Bundesministerium für Kunst, Wissenschaft und Forschung und der Karl Kahane Stiftung
Evelyn Böhmer-Laufer
peacecamp 2005: identities unsolved? ist ein friedensbildendes Projekt, bei dem sich 4 Gruppen von Jugendlichen verschiedener ethnischer Herkunft mit der Frage ihrer persönlichen und ethnischen Identität auseinandersetzen werden. Die Jugendlichen kommen aus Ländern, in denen es blutige Auseinandersetzungen und tradierte Konflikte zwischen den unterschiedlichen Gruppen und Ethnien gab und gibt. Es werden Jugendliche aus Österreich, Slowenien und Israel teilnehmen, aus Israel aber zwei Gruppen: israelisch-jüdische und israelisch-arabische Jugendliche. Die Jugendlichen werden sich in unterschiedlich großen, kulturell "gemischten" Mannschaften spannenden und kreativen in- und outdoor Aktivitäten stellen und hinterher unter Anleitung Aspekte ihres Vorgehens, ihrer Auseinandersetzung mit Problemen und ihres Umgangs miteinander diskutieren. Diverse gruppendynamische Übungen werden Gelegenheiten bieten, die eigenen Problemlösungsstrategien kritisch unter die Lupe zu nehmen und sich eventuell in neuen - gewaltfreien - Formen der Konflikt- und Problembewältigung zu üben.
Ein Schwerpunkt des peacecamp werden Gespräche und Reflektionen zum Thema der vielschichtigen Aspekte der persönlichen und ethnischen Identität sein; in Vorbereitung auf das peacecamp werden die Jugendlichen schon in ihren Heimatländern ihre Familienangehörigen über ihren Stammbaum, die tradierten kulturellen, ethnischen, religiösen Gepflogenheiten ihres Elternhauses befragen. Mit einem aus persönlichen Dokumenten bestehenden "Family Album" werden die Jugendlichen einander kennen lernen und sich miteinander über die jeweiligen Bräuche, Traditionen, Gewohnheiten, Werte, religiöse und kulturelle Inhalte ihrer jeweiligen Milieus austauschen.
Unter der Anleitung von vier KünstlerInnen - je einem/r aus jeder kulturellen Gruppe - werden die Jugendlichen auf ein abschließendes multimediales Kulturevent hinarbeiten, das eine künstlerische Aufarbeitung der während des peacecamp bearbeiteten Themen darstellen soll. Dieses werden die TeilnehmerInnen des peacecamp am letzten Tag einem größeren Publikum aus den Reihen der umliegenden Gemeinden vorstellen.
Schließlich werden psychoanalytische Gesprächsrunden es ermöglichen, die bewussten und unbewussten Einstellungen - mit ihren meist unausgesprochenen und ungeprüften Vorurteilen - transparent zu machen und diese vor dem Hintergrund der realen Begegnung mit "den Anderen" zu prüfen.
TeilnehmerInnen und Arbeitsteam:
- 40 Jugendliche (15-17 Jahre) aus vier Gruppen zu je 10 Jugendlichen: Österreich (Kärnten), Slowenien, Israel (jüdisch-israelisch und arabisch-israelisch)
- Je 2 Gruppenleiter (1 männlich, 1 weiblich) pro Gruppe
- Je 1 Künstler/in pro Gruppe
- 2 Psychoanalytiker
peacecamp 2005 ist eine Weiterführung des im Vorjahr vom BM:BWK geförderten peacecamp 2004, welches von einem Filmteam begleitet und als Dokumentarfilm im Kino und Fernsehen zu sehen war ("Naher Ostern: Trauma und Hoffnung der Jugend" - gezeigt u.a. in ORF 2: "Am Schauplatz" ; siehe beiliegenden Pressetext).
Arbeiten der teilnehmerInnen von peacecamp 2004
Eine umfangreiche Dokumentation finden Sie unter
www.gym1.at/peacecamp
http://www.hagalil.com/archiv/2004/07/peacecamp-e.htm
http://www.hagalil.com/archiv/2004/08/peacecamp.htm
http://peacecamp.blogger.de/
http://www.diepresse.com/Artikel.aspx?channel=sp&ressort=S100&id=452751
http://www.hagalil.com/archiv/2004/11/peacecamp.htm
http://www.spintheglobe.at
peacecamp 2004 wurde im Dezember 2004 beim Ideenwettbewerb "Spin the Globe" der Firma Siemens "imagineer des Monats". Der gewonnene Betrag von 2000 Euro wurde zur Gänze der Realisierung der weiteren peacecamp-Projekte zugeführt.
Vom 31.3. bis 7.4. 2005 findet in Israel ein weiteres peacecamp statt, an dem alle TeilnehmerInnen des letzten Sommers, an den erarbeiteten Themen des Vorjahres anknüpfend, zum zweiten Mal teilnehmen. Die Kosten hierfür wurden mit Hilfe von Benefitsveranstaltungen, privaten Spendern, dem "Spin the Globe"-Gewinn, sowie der großzügigen Unterstützung von Hadassah Austria aufgebracht.
Das hier vorgestgellte Projektvorhaben peacecamp 2005 ist eine Weiterführung des im vorigen Jahr erarbeiteten Konzepts mit vier neuen Gruppen und sieht für Frühjahr 2006 ebenfalls eine zweite Begegnung aller TeilnehmerInnen vor.
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Identity-PeaceCamp: Israel-Austria 2004
Nili Gross, Israel
Nili Gross, Israel
This article about "identity project", which was conducted in the 2004 school year, was written four months after the project ended. With four months' perspective, insights have been gained that were not visible during the project or right after it ended. I assume that as time passes – every participant, teachers and students alike, will have more insights into the process, and the influence that the project has had on them.
There is no doubt that the project was fulfillment of a dream for me, and I know that it was so for my co-entrepreneur, Mrs. Evelyn Bohmer as well. What moves me to this day is the fact that both of us, sitting on two different continents, conjured this vision on our own. Without even knowing each other, our dreams joined and became one, and together we made it come true, in a way that sometimes seems as if it all happened by chance. The road we took until the project was finally on its way was long and paved with obstacles; many joined us and many deserted us to walk alone on a path that was long and tedious. What kept us from giving up was the uncompromising faith that we were on the right road, and that we wanted to take a part, even a small one, in touching a child's soul.
Education touches the soul. Education does not mean dictating faith or a given doctrine, but rather making a person ask questions that don't necessarily have answers, and knowing that it is his duty to always ask questions and to doubt. Doubting gives an option to confront reality, which sometime seems unchangeable. That's why education is, to my mind, the turning of children into grown men and women who are critical and aware of what is happening around them It was satisfying that, at last, a wonderful staff from Austria and Israel was assembled.
The team was composed of teachers from Alpen Adria, Ibn Sinna and Ramot Hefer schools, and some professionals. Moreover, a filming crew who were making a documentary film about the project joined us, and although they observed us from the outside or through a camera lens, they became an inseparable part of the project's entity.
The choice of the three different youth groups was not coincidental: The meeting between a group of Jewish-Israelis, Arab-Palestinian-Israelis who live between Israel and the Palestinian Authority, and Austrian youth- who live on the boarder of Austria and Slovenia, was a meaningful meeting, on which I will elaborate later.
The theme and name of the project was "Peace Camp" - a process of researching identities. The process was divided into two parts. The first part, in which every team worked separately with a teacher-guide on the research of personal, family and group identity. The second part included a meeting of the different groups in a ten-day camp in Austria, where the results were processed through different arts: dance, music, drama, and plastic art.
During the camp the participants got to know the Corinthian County, where we were hosted, through exploration of nature, geography and history-study activities. Debates about identity, politics and history were conducted, and the processing of it all was held in a psychological-analytical session at the end.
Why was the identity research chosen? We carry many diverse identities throughout our lives. To some we are born and they are unchangeable- like gender, family and ethnic identities, and some are given to us after birth, without our personal choosing, such as religious and national identities. Most of the communities in which we live do not allow a real search or doubt in regards to identities, because the change of identity threatens their stability. But without real exploration into our identities, we can never really fulfill ourselves in a satisfying way. We have to understand that we usually can't choose most of our identities, so we have to learn how to balance them.
Kids on camp: Eilam, Ben, Itay, Dor
Practicing for the show's dance
Right: Manuela's self identity art work
Part understanding our identities and the way they are chosen happens when we meet other identities, different from our own. Sometimes we build our identity by negating a different one. In this case, casting a negative shadow on a different identity gives a sense of meaning to our identity and this creates a bond between the people who carry it. In this way we sometime de-legitimize the culture of the different identity - the language, music, colors, and clothing. These topics were discussed in the different debates throughout camp: The Austrians spoke of the struggle the citizens of Slovenian origin had undergone, wanting the street signs to be written also in the Slovenian language, alongside the German language; and we discussed the fact that Arabs in Israel speak Hebrew, whereas the Jews do not speak Arabic. (The Jews learn Arabic only for the reason of spying on the enemy, and not for communicating and getting to know the Arabs.)
Many important questions were raised concerning the identities we carry: Do we live in peace with all of them? Are we capable of denying some of them and if so, are others willing to accept this denial? The holocaust was discussed in this context: When Jews were murdered because of their Jewish identity, even though some of them had no connection to it and some even denied it. Another topic was associated with the holocaust – the understanding that the Austrian group was composed of a third generation holocaust perpetrators. The question "how much guilt do you carry?" was raised. The understanding that the Jewish group was composed of third generation holocaust survivors raised the question of the "victim" identity, to which they are attached, alongside with the "aggressor" identity they find hard to admit. Both the Austrian, Jewish and Arab groups understood that the holocaust plays a crucial part in the Israeli-Palestinian conflict, and that it has an effect on the Israeli's lack of trust in the Palestinians to this very day.
Playing music in the free time
Left: Planting an olive tree
The question of how reliable is media-information in wartime was raised, as well as the reliability and veracity of different topics learned in school. It seemed to the Austrians that they knew Israel's history better than the two other groups, even though these groups live in Israel.
There is no doubt that there is much that can be added about the important and interesting processes that came up during camp. My priority is not necessarily giving answers to these questions, but rather the asking of the questions, even the ones that were left hanging in the air after all the debates and activities were over. There is no doubt that these questions keep working their effects on the project's participants, long after the project's end.
A personal dynamic, which is not less important (and maybe even more), was created between the participants, beyond the working hours. The interaction between them, in the little free time they had, was rich, loving and respectful. The social connections and friendships that were formed will not soon, if ever, be forgotten. Even three months after the end, the participants still keep in close touch. It is understood that the Arab group, who have no Internet connection, are having a harder time keeping in touch, but those who can - do so.
The participants learned about the big differences between the groups, which stemmed from the different identities, but they also learned about what is common to them all as human beings. The social connections were built because of their ability to see beyond their differences, and because of the recognition that difference is not necessarily negative. Many and different identities create a richer and more beautiful reality, one which does not need to be threatening.
There were unexpected things - things that we needed to handle on a day-to-day basis. It turns out that the most basic needs like food and hygienic habits, which are also different due to cultural conditioning, presented difficulties, much like the other activities. We needed to overcome these differences in order to deal with the spiritual needs of the soul. We also dealt with perceptual and cultural differences between staff members, who had to function as guides and leaders of the project and also solve the problems amongst themselves. Identity differences, it turns out, touch every part and quality of our lives, and dealing with them isn't easy when we meet people who are different from us. We overcame these problems as well, and the evidence for this is our strong will to keep on working together in the future.
This project has touched the hearts of 26 teenagers in all, but in my eyes each and every one of them is a world of its own. I aspire and hope to keep conducting more projects such as this one in the near future, with new groups and also the old ones. Today, after the project has proved that we can make dreams come true, even when on the surface it seems impossible, I am full of hope that we can continue this important educational work. I hope that others will also believe in our purpose and agree to help us in the future.
I thank my loyal partner, Mrs. Evelyn Boehmer-Laufer, The President of "Hadassah-Austria", Mrs. Susanne Shaked, and her husband, Prof. Dr. Josef Shaked, who guided the psychoanalytical large-group-sessions, with all my heart. I thank the staff of teachers from the different schools for their efforts, their hard work and their undiminished faith in the success of the project. I thank the artistic team, the participants' parents who put their trust in us, and the wonderful participants who are the reason the project succeeded more than anyone expected. I thank the documentary film production team - the producer, the director, the cameraman and the soundmen, who became a wonderful part of our daily routine in camp, and of course the generous supporters of the project - the Karl Kahane Stiftung, the Austrian Ministry of Education and many others.
There is no doubt that the project was fulfillment of a dream for me, and I know that it was so for my co-entrepreneur, Mrs. Evelyn Bohmer as well. What moves me to this day is the fact that both of us, sitting on two different continents, conjured this vision on our own. Without even knowing each other, our dreams joined and became one, and together we made it come true, in a way that sometimes seems as if it all happened by chance. The road we took until the project was finally on its way was long and paved with obstacles; many joined us and many deserted us to walk alone on a path that was long and tedious. What kept us from giving up was the uncompromising faith that we were on the right road, and that we wanted to take a part, even a small one, in touching a child's soul.
Education touches the soul. Education does not mean dictating faith or a given doctrine, but rather making a person ask questions that don't necessarily have answers, and knowing that it is his duty to always ask questions and to doubt. Doubting gives an option to confront reality, which sometime seems unchangeable. That's why education is, to my mind, the turning of children into grown men and women who are critical and aware of what is happening around them It was satisfying that, at last, a wonderful staff from Austria and Israel was assembled.
The team was composed of teachers from Alpen Adria, Ibn Sinna and Ramot Hefer schools, and some professionals. Moreover, a filming crew who were making a documentary film about the project joined us, and although they observed us from the outside or through a camera lens, they became an inseparable part of the project's entity.
The choice of the three different youth groups was not coincidental: The meeting between a group of Jewish-Israelis, Arab-Palestinian-Israelis who live between Israel and the Palestinian Authority, and Austrian youth- who live on the boarder of Austria and Slovenia, was a meaningful meeting, on which I will elaborate later.
The theme and name of the project was "Peace Camp" - a process of researching identities. The process was divided into two parts. The first part, in which every team worked separately with a teacher-guide on the research of personal, family and group identity. The second part included a meeting of the different groups in a ten-day camp in Austria, where the results were processed through different arts: dance, music, drama, and plastic art.
During the camp the participants got to know the Corinthian County, where we were hosted, through exploration of nature, geography and history-study activities. Debates about identity, politics and history were conducted, and the processing of it all was held in a psychological-analytical session at the end.
Why was the identity research chosen? We carry many diverse identities throughout our lives. To some we are born and they are unchangeable- like gender, family and ethnic identities, and some are given to us after birth, without our personal choosing, such as religious and national identities. Most of the communities in which we live do not allow a real search or doubt in regards to identities, because the change of identity threatens their stability. But without real exploration into our identities, we can never really fulfill ourselves in a satisfying way. We have to understand that we usually can't choose most of our identities, so we have to learn how to balance them.
Kids on camp: Eilam, Ben, Itay, Dor
Practicing for the show's dance
Right: Manuela's self identity art work
Part understanding our identities and the way they are chosen happens when we meet other identities, different from our own. Sometimes we build our identity by negating a different one. In this case, casting a negative shadow on a different identity gives a sense of meaning to our identity and this creates a bond between the people who carry it. In this way we sometime de-legitimize the culture of the different identity - the language, music, colors, and clothing. These topics were discussed in the different debates throughout camp: The Austrians spoke of the struggle the citizens of Slovenian origin had undergone, wanting the street signs to be written also in the Slovenian language, alongside the German language; and we discussed the fact that Arabs in Israel speak Hebrew, whereas the Jews do not speak Arabic. (The Jews learn Arabic only for the reason of spying on the enemy, and not for communicating and getting to know the Arabs.)
Many important questions were raised concerning the identities we carry: Do we live in peace with all of them? Are we capable of denying some of them and if so, are others willing to accept this denial? The holocaust was discussed in this context: When Jews were murdered because of their Jewish identity, even though some of them had no connection to it and some even denied it. Another topic was associated with the holocaust – the understanding that the Austrian group was composed of a third generation holocaust perpetrators. The question "how much guilt do you carry?" was raised. The understanding that the Jewish group was composed of third generation holocaust survivors raised the question of the "victim" identity, to which they are attached, alongside with the "aggressor" identity they find hard to admit. Both the Austrian, Jewish and Arab groups understood that the holocaust plays a crucial part in the Israeli-Palestinian conflict, and that it has an effect on the Israeli's lack of trust in the Palestinians to this very day.
Playing music in the free time
Left: Planting an olive tree
The question of how reliable is media-information in wartime was raised, as well as the reliability and veracity of different topics learned in school. It seemed to the Austrians that they knew Israel's history better than the two other groups, even though these groups live in Israel.
There is no doubt that there is much that can be added about the important and interesting processes that came up during camp. My priority is not necessarily giving answers to these questions, but rather the asking of the questions, even the ones that were left hanging in the air after all the debates and activities were over. There is no doubt that these questions keep working their effects on the project's participants, long after the project's end.
A personal dynamic, which is not less important (and maybe even more), was created between the participants, beyond the working hours. The interaction between them, in the little free time they had, was rich, loving and respectful. The social connections and friendships that were formed will not soon, if ever, be forgotten. Even three months after the end, the participants still keep in close touch. It is understood that the Arab group, who have no Internet connection, are having a harder time keeping in touch, but those who can - do so.
The participants learned about the big differences between the groups, which stemmed from the different identities, but they also learned about what is common to them all as human beings. The social connections were built because of their ability to see beyond their differences, and because of the recognition that difference is not necessarily negative. Many and different identities create a richer and more beautiful reality, one which does not need to be threatening.
There were unexpected things - things that we needed to handle on a day-to-day basis. It turns out that the most basic needs like food and hygienic habits, which are also different due to cultural conditioning, presented difficulties, much like the other activities. We needed to overcome these differences in order to deal with the spiritual needs of the soul. We also dealt with perceptual and cultural differences between staff members, who had to function as guides and leaders of the project and also solve the problems amongst themselves. Identity differences, it turns out, touch every part and quality of our lives, and dealing with them isn't easy when we meet people who are different from us. We overcame these problems as well, and the evidence for this is our strong will to keep on working together in the future.
This project has touched the hearts of 26 teenagers in all, but in my eyes each and every one of them is a world of its own. I aspire and hope to keep conducting more projects such as this one in the near future, with new groups and also the old ones. Today, after the project has proved that we can make dreams come true, even when on the surface it seems impossible, I am full of hope that we can continue this important educational work. I hope that others will also believe in our purpose and agree to help us in the future.
I thank my loyal partner, Mrs. Evelyn Boehmer-Laufer, The President of "Hadassah-Austria", Mrs. Susanne Shaked, and her husband, Prof. Dr. Josef Shaked, who guided the psychoanalytical large-group-sessions, with all my heart. I thank the staff of teachers from the different schools for their efforts, their hard work and their undiminished faith in the success of the project. I thank the artistic team, the participants' parents who put their trust in us, and the wonderful participants who are the reason the project succeeded more than anyone expected. I thank the documentary film production team - the producer, the director, the cameraman and the soundmen, who became a wonderful part of our daily routine in camp, and of course the generous supporters of the project - the Karl Kahane Stiftung, the Austrian Ministry of Education and many others.
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Peacecamp 2004: "Identities unsolved?"
Evelyn Böhmer-Laufer
Evelyn Böhmer-Laufer
peacecampflag
From June 26th to July 5th 2004, 26 youths - 6th graders from Israel and from Austria - came together in Rechberg (Carinthia, Austria) to discuss facets of their personal, cultural and religious identity, and to practice non-violent conflict-resolution and problem-solving skills.
The students and their accompanying adult trainers came from three different high schools:
- the Jewish-Israeli Ramot Hefer High School, located in Sharon-area in the centre of Israel
- the Arab-Israeli Ibn Sina High School of the town Kalanswa, located in the centre of Israel within the so called "Green Line"
- the Alpen Adria High School of Voelkermarkt in Carinthia, close to the Austrian-Slovenian border
Each school was represented by 8-9 students, half boys, half girls, all of them15-17 years old. A multi-professional educational team of artists, teachers and outdoor-trainers who had accompanied the students through the preparatory phase within their school classes conducted the workshops on the camp. This team comprised progressive as well as conservative Jews, Moslems and Christians of various national, social and cultural origins.
Lots of the discussions on the camp focused on aspects of people's roots and identities, as well as on the different socio-cultural realities to which the three groups belonged.
When they discussed "what peace means to me ", this is what the group came up with:
- "peace means freedom and safety, a society where everybody is equal"
- "peace means no racism and equality"
- "when I hear the word 'peace', I think that life is forever and it's a world where people can exist together in the same land"
- "I do believe that peace is possible"
- "for me peace is harmony"
- "peace means a truly JUST solution for everyone"
These thoughts, which could not easily be attributed to any of the groups, were recited at the multi-media show performed on the last evening of the camp; the students were wearing white masks - symbolising the fundamental equality of people and the shared wish for peace, harmony and fairness in the world. To make the masks, students had to form a circle of pairs and let their faces be covered with clay by their respective partners. They then discussed what if had felt like to "to put your face in somebody else's hands", just as they discussed any other activity that took place during those 10 days. Another exercise consisted in turning a carpet upside-down, with 26 pairs of feet standing on it - a nice metaphor for the political struggle over that shared piece of land claimed as homeland by both, Jews and Arabs. "What was helpful, what was disruptive in your attempt to solve this problem?" was one of the most frequently asked questions on this camp, but also: "Were you active or passive, did you take the initiative or were you more a follower?", "How did you like your role and attitude - were you pleased with yourself, did you find your coping mode successful?"
Some of the discussions got really intense: The kids debated and translated, clarified and explained - and got stuck. The tower of Babel collapsed - and this was not due to a language problem, but to the issues which were being discussed. The following sketch, called "Look back in Anger or Go Forward in Peace" ended in a deadlock.
Itamar (in English, to the Arab group): Where are you from?
Fuad (English): From Kalanswa
Maia (English): That's near Tulkarem, isn't it?
Saida (English): But on the Israeli side
Anat (English): It's near Bet Lid. Ya know, my girlfriend's brother was killed there in a terrorist bombing in 1996 (Arab teacher translates into English for Alain, who is Austrian)...
- silence -
Fuad (Arabic): My cousin was killed by an Israeli soldier in Nablus, like one of the soldiers who was standing at the Bet Lid bus stop (Arab teacher translates this into English)
- silence -
Albert (German): But aren't they all Israeli citizens?
- silence -
Monika (German): He's asking: Aren't you all Israelis?
Maia (English): We are, but Palestinians are blowing up buses with school children...
Ali (Arabic): And Israeli soldiers destroy Arab houses and take Arab lands...
- silence -
Martin (German): Wouldn't it be so much better if people could let go of the past and all the anger and just get on with the business of living? (Monika translates this from German into English for Albert, even though Albert understands English well.)
Dan (English): Well, I guess it would be something you might suggest - what was YOUR people doing 60 years ago?????
- silence -
Monika: Well, at least for tonight, can we see if there is ANYthing we have in common???? Who likes Metallic?
Everyone: Awesome!
The Arab participants
Creating masks
Just before the show the adults found that this sketch did not fully account for the complexity of the issue and decided that it had to be removed from the program. But instead of just skipping it, a "narrator" was called on stage to explain in quite a roundabout manner, why a certain - central - piece could not be performed: "The historic and current conflicts between the ethnic groups that converged on Voelkermarkt was something that was easier to resist (underlined in the script for the show) discussing - which is natural (underlined by the author).
A few weeks before the peacecamp, all three groups had worked within their whole school classes on "My roots, my identity, my family"; they had interviewed family members and collected all sorts of objects which reflected their families' cultural, religious and personal heritage and traditions. On the camp these issues were discussed and shared with one another; heated discussions centred on issues like "Am I more Israeli or more Jewish?", "What are you: Israeli or Moslem?", "Are all Israelis Palestinians?", "Can one be an Israeli but not a Jew?", "Are all Austrians Christians?" etc.
A variety of in- and outdoor activities offered exciting opportunities to discuss all these issues in all their complexity and to absorb and assimilate the variety of new elements discovered in the course of these discussions. Another element of the camp were group-activities aimed at finding new and non-aggressive modes of conflict-resolution and problem-solving. The youths were confronted with situations which could be resolved only in co-operation within a (mixed) team: a rowing-competition across the lake, a treasure-hunt in the woods, putting up a show, designing a peaceflag together, composing a song, performing a dance, etc. These were activities which challenge the creativity and require the ability to co-operate with one another. And following each activity, a working through session - "What did it feel like...?", "Were you pleased with your performance?", or "What was in your way so that you could not do the task?"
A final psychoanalytic group-session offered all participants - adults and kids - to scrutinise and process the thoughts and feelings which had come up during the camp. It was the youth who manifested more readiness to dig into the depths of their souls, while some of the adults decided to "let the kids discuss amongst themselves" - and left after the first break. In this context, the Arab's feelings of inferiority, of not-belonging and the lack of equality within the Israeli society became tangible. The Arab's sense of humiliation and shame about discriminating security procedures at the airport was focused upon, but also their dilemma between traditional role behaviour, still strongly adhered to within their families, and the socio-cultural codex of modern, western society shared by most of the Israelis (as well as by the young Austrians) of their generation.
With all the differences related to the very essence of the national, religious, cultural and social histories and identities of the participants, a real encounter took place on this camp and led, deep down, to a sense of mutual understanding and closeness. Apart from the memory of an authentic encounter, a few more lasting things remain after the peacecamp: the peaceflag, designed by the whole group of participants, printed on 36 T-shirts, the olive-tree planted in the Austrian school's courtyard, and the stone-tablet with the words "I trust you" and the word "Peace" in Hebrew, Arabic and German in its assembly-hall. And last, but not least, the tearful goodbye at the airport with the promise of another reunion, "Next year, in Israel".
"peacecamp 2004" was accompanied by a film team (director: Walter Wehmeyer) and will be shown as a documentary film at the Jewish Film Festival in Vienna (November 2004) as well as on a number of TV stations.
"peacecamp 2004" was conceptualised by Evelyn Boehmer-Laufer (Austria) and Nili Gross (Israel) and was realised as a Hadassah Austria project by Mrs. Susanne Shaked, president of Hadassah Austria, Vienna.
Concept and realisation:
Evelyn Böhmer-Laufer (Austria)
Nili Gross (Israel)
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Identity-PeaceCamp Austria-Israel - 2004
Nili Gross, Israel
Nili Gross, Israel
On the 26th of August 2004, three youth groups of Israeli-Jews,
Israeli-Palestinians and Austrians met in Corinthia, Austria
for 10 days of Identities' encounter.
The meeting was made after few months of work with their
teachers, investigating their personal and group identities.
In the camp, they worked with different media arts,
such as - dance, drama, music and plastic art.
They experienced nature and geographical activities
in beautiful corinthia, along side with discussions
and barbeques.
In the last day they performed a show in front of
the parents and people from the community.
The project was initiated by Mrs. Nili Gross (Israel),
Mrs. Evelyn Böhmer-Laufer (Austria) with the help of Hadassah-Austria, the Karl Kahane foundation
and the Austrian Ministry of Education.
Photos and texts:
www.gym1.at/peacecamp
Mrs. Nili Gross' article on the project:
http://www.hagalil.com/archiv/2004/11/peacecamp.htm
A documentary movie was made on the camp by the film director
Walter Wehmeyer and the producer Petrus Van Der Let
http://members.aon.at/vanderlet/
The film was presented at the Jewish Film Festival
in Vienna on the 28th of November.
http://www.jfw.at/2004/
Israeli-Palestinians and Austrians met in Corinthia, Austria
for 10 days of Identities' encounter.
The meeting was made after few months of work with their
teachers, investigating their personal and group identities.
In the camp, they worked with different media arts,
such as - dance, drama, music and plastic art.
They experienced nature and geographical activities
in beautiful corinthia, along side with discussions
and barbeques.
In the last day they performed a show in front of
the parents and people from the community.
The project was initiated by Mrs. Nili Gross (Israel),
Mrs. Evelyn Böhmer-Laufer (Austria) with the help of Hadassah-Austria, the Karl Kahane foundation
and the Austrian Ministry of Education.
Photos and texts:
www.gym1.at/peacecamp
Mrs. Nili Gross' article on the project:
http://www.hagalil.com/archiv/2004/11/peacecamp.htm
A documentary movie was made on the camp by the film director
Walter Wehmeyer and the producer Petrus Van Der Let
http://members.aon.at/vanderlet/
The film was presented at the Jewish Film Festival
in Vienna on the 28th of November.
http://www.jfw.at/2004/
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